Zweinstein
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zweinstein

Welkom beste tovenaars!
 
PortalPortal  IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Surrealisme

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Morgause Faie
3e jaars
Morgause Faie


Aantal berichten : 80
Registratiedatum : 07-12-09
Leeftijd : 28
Woonplaats : In het huis dat bedolven is onder de rozen

Surrealisme Empty
BerichtOnderwerp: Surrealisme   Surrealisme I_icon_minitimema jan 04, 2010 2:03 am

Een van mijn favoriete stromingen in de kunst is het surrealisme. Ontstaan in de jaren '20 van de 20ste eeuw, het surrealisme stelt dromen centraal en focust zich op de totaal random voorwerpen die in dromen kunnen voorkomen. Daarmee is het surrealisme een diep filosofische kunstvorm. Enkele bekende surrealistische kunstenaars zijn Salvador Dali en Frida Kahlo. Ook hebben schilderijen van Marc Chagall een surrealistische tint, hoewel hij niet meteen wordt aangewezen als surrealist.

Wat vinden jullie van deze fascinerende stroming in de kunst?

Ik ben echt heel erg fan van het surrealisme. Het is iets tussen modern en klassiek kunst. Voor mij is echt kunst iets dat niet uitgelegd hoeft te worden, zoals dat tegenwoordig vaak is met moderne kunst. Zo is het surrealisme niet; alles staat op de schilderij die daar vlak voor je hangt. Toch moet je er even stil blijven staan, omdat er iets mysterieus aan is dat je niet meteen doorhebt. Dat respecteer ik echt, zo'n kunst kan ik waarderen.
Ik vind het overigens ook wat zeggen over de karakters van de schilders. Je hoeft niet helemaal goed bij je hoofd te zijn om een goed of intelligent persoon te zijn, en dat wordt volgens mij wel duidelijk uitgedrukt in surrealistische schilderijen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Thurifer
3e jaars
Thurifer


Aantal berichten : 84
Registratiedatum : 07-12-09

Surrealisme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Surrealisme   Surrealisme I_icon_minitimema jan 04, 2010 7:10 pm

Nog geen jaar geleden was het Surrealisme nog mijn meest favoriete kunststroming, en was Dali mijn favoriete kunsternaar. Maar daar ben ik een beetje vanaf gestapt. Toen ik Dali eens beter ging bestuderen begon zijn werk voor mij in waarde te dalen. Ik geef toe dat zijn werken uitzonderlijk zijn en vaak prachtig om naar te kijken, maar ze blijven oppervlakkig en onpersoonlijk, mede door zijn verwijzingen naar Freud en zijn dankbare gebruik van symbolisme.
Een schilder in deze stroming waar ik nog wel steeds een bewonderaar van ben, is Michael Hussar. Zijn werken komen op bij persoonlijk en directer over.

Over het algemeen heb ik mijzelf nooit erg verdiept in het Surrealisme zelf, eerder in een aantal kunstenaars. Het concept van het genre spreekt mij nog steeds erg aan, dat is al zo geweest vanaf het moment dat ik in aanraking ermee kwam.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Surrealisme
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zweinstein :: Smekkies in Alle Smaken :: Kunst & Cultuur-
Ga naar: