Zweinstein
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zweinstein

Welkom beste tovenaars!
 
PortalPortal  IndexIndex  ZoekenZoeken  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat is jou religie?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Darlene
Beginnend Tovenaar
Darlene


Aantal berichten : 259
Registratiedatum : 06-12-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : Alice' Wonderland

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 10, 2009 8:24 pm

Heb jij een religie? En doe je er dan erg veel mee?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://withlove.daily-life.nl/
Morgause Faie
3e jaars
Morgause Faie


Aantal berichten : 80
Registratiedatum : 07-12-09
Leeftijd : 28
Woonplaats : In het huis dat bedolven is onder de rozen

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 10, 2009 9:15 pm

Ik ben eigenlijk joods, maar ik ben best wel atheistisch opgevoed, dus ik heb een beetje moeite met allemaal religies aanvaarden. Nou ja, natuurgeloof en Buddhisme lijkt me wel logisch genoeg. Omdat ik nu in een bestwel erge periode zit, begin ik steeds meer te geloven in de Godin [=natuurgeloof]...
Op 31 december heb ik mijn eerste Samhain gevierd, en ben van plan als ik ouder ben de feesten ook serieuzer te vieren, niet als Wiccan maar echt natuurgelovige, zoals men dat ook vroeger deed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Riku
2e jaars
Riku


Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 06-12-09
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam-like

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 10, 2009 9:30 pm

Ik ben in zekere zin katholiek, maar m'n geloof in één god faalt nog wel een beetje. Ik ben een aantal jaren geleden een tijdje met wicca bezig geweest, maar dat past niet echt bij mij.

Ik denk dat ik gewoon door het leven ga als ongelovige... al moet ik zeggen dat shintoïsme wel een cool geloof is. Voor zover men het een geloof/religie kan noemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sindraa.livejournal.com
Morgause Faie
3e jaars
Morgause Faie


Aantal berichten : 80
Registratiedatum : 07-12-09
Leeftijd : 28
Woonplaats : In het huis dat bedolven is onder de rozen

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 10, 2009 9:33 pm

@Riku:

Shintoisme, Buddhisme en nog veel Aziatische 'geloven' tellen niet als godsdiensten, maar wel als religies. Daarom word ik juist aangetrokken door het Buddhisme, je hoeft niet met een vage man te praten die maar bepaalt of hij je woorden leuk vindt of niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Anadria
2e jaars
Anadria


Aantal berichten : 60
Registratiedatum : 06-12-09
Leeftijd : 33
Woonplaats : In a vampire's house

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 10, 2009 10:56 pm

Ik ben gedoopt en heb m'n beide communies gedaan, dus in die zin ben ik katholiek. Maar behalve dat ik dus die dingen heb gedaan, heb ik niks, maar dan ook helemaal niks met het christelijke geloof. Het zegt me niks, het doet me niks en het voelt gewoon niet juist aan bij mij.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal geen religie heb. Ik ben namelijk Wiccan. Ik ben er 6 jaar geleden mee in contact gekomen en sindsdien ben ik er steeds meer naartoe gegroeid, waardoor ik mijzelf nu al 2 jaar een Wiccan noem. Wicca past gewoon bij me. Het is niet zomaar mijn religie, het is ook gewoon wie ik ben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://vampirica.forumh.net/forum.htm
Riku
2e jaars
Riku


Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 06-12-09
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam-like

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimevr dec 11, 2009 4:14 pm

@Morgause Faie: Het is afhankelijk van een definitie die je geeft aan woorden als "godsdienst" en "religie" in principe geld voor mij dat beiden woorden dezelfde betekenis hebben. Ik vraag me trouwens af waarom Aziatische geloven geen "godsdienst" zouden zijn mocht je beide termen als verschillende beschouwen. Waar het confucianisme naar mijn weten inderdaad weinig met goden te maken heeft, hebben zowel het shintoïsme en het boeddhisme een relatie tot "goden". [Kami en Buddha]
Ik denk trouwens dat het Boedhisme ingewikkelder in elkaar zit dan jij nu wilt beweren. In Japan (en vast ook China en Korea) kent men heel veel soorten manieren om het boeddhisme uit te leggen. En daar kan het uiteindelijk ook op één man neerkomen die bepaald of je wel of niet je leven goed hebt gedaan. [Beware of the Nine Kings of the Buddist Hell! -> zorg ervoor dat je genoeg Karma Points hebt gespaard of je zult het bezuren!]
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sindraa.livejournal.com
Morgause Faie
3e jaars
Morgause Faie


Aantal berichten : 80
Registratiedatum : 07-12-09
Leeftijd : 28
Woonplaats : In het huis dat bedolven is onder de rozen

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimeza dec 12, 2009 4:12 pm

@Riku: Buddha is geen god, daarom heet het Buddhisme ook geen godsdienst ;]
[Ik zal wel eerlijk bekenen, ik weet niet zeker of Kami een god is of niet, maar ik twijfel er echt heel erg aan]
En wat je over die Karma Points zegt, dat is naar mijn mening geen Buddhimse, maar een heel wannabe iemand die niet kan wachten op zijn apotheose. Buddhisme is leven volgens de leefstijl van Buddha, niet volgens 'Karma points' of wie dan ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
Riku
2e jaars
Riku


Aantal berichten : 55
Registratiedatum : 06-12-09
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam-like

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimeza dec 12, 2009 7:40 pm

@Morgause Faie: Ik denk dat jij vooral met het boeddhisme van India bekent ben, waarbij is me vooral baseer op Japanse Boeddhisme. Boeddha is in zeker zin misschien geen god, maar aan de andere kant kan hij er naar mijn mening mee vergeleken worden. Het is allemaal afhankelijk van je definitie.
Kami wordt meestal vertaalt als Godheid of God naar het Nederlands. Het Engels gebruikt voornamelijk het woord Deity. Ik denk dat ook hier afhankelijk is van definities die mensen eraan geven. Reden voor mij om eigenlijk nooit over godsdiensten te spreken maar over Religies. [En het is daadwerkelijk een discussie of Shintoïsme onder Religie valt, dus...]
Dat van die Karma Points heb ik van mijn docent op de universiteit. [Hij is Boeddholoog!] Het is misschien een beetje populaire term, maar het draait om het idee dat je goed Karma nodig hebt om weer als mens herboren te worden. Alleen als mens kun je immers verlichting bereiken. En dat is het hele doel om uit de lijdensweg ven het leven te ontsnappen.
Ach ja... er zijn nogal veel manier (in Japan) om uit te leggen wat de beste manier is om de leefstijl van boeddha te volgen, dus...

In ieder geval... waar het ook over gaat binnen Religie en Godsdiensten, alles hangt af van de persoonlijke belevenis van de persoon en diens uitleg van verschillende onderdelen, niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sindraa.livejournal.com
Morgause Faie
3e jaars
Morgause Faie


Aantal berichten : 80
Registratiedatum : 07-12-09
Leeftijd : 28
Woonplaats : In het huis dat bedolven is onder de rozen

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimeza dec 12, 2009 8:07 pm

@Riku:
Eigenlijk met het boeddhisme van Tibet [ja, ik zie dat als een aparte staat...]. Razz
Alors, OK, Kami mag van mij dan wel een "god" zijn. Sorry, mijn fout :]
Maar ik maak tegenwoordig niet de fout teveel naar ver-Amerikaanste ideeen [sorry, weer geen trema ><] te luisteren, als ik het over Boeddhisme heb heb ik het over de leervan Boeddha, die een prins was die naar verlichting zocht.
Maar uiteindelijk kan ik je geen ongelijk geven, binnen religie hangt het vooral af van persoonlijke belevenissen van mensen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Arthur
Dreuzel
Arthur


Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 31-12-09

Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitimedo dec 31, 2009 2:38 pm

Ik denk dat ik wel in het boeddhisme geloof, er zijn toch wel dingen die ik er in herken als ik de boeken lees. Verder ben ik athëist, ik geloof dat er geen god is die dingen bestuurd, ik geloof dat ze gewoon ''gebeuren''.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wat is jou religie? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is jou religie?   Wat is jou religie? I_icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat is jou religie?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Zweinstein :: Dagelijkse Praat :: Religie & Spiritualiteit-
Ga naar: