Een van mijn favoriete stromingen in de kunst is het surrealisme. Ontstaan in de jaren '20 van de 20ste eeuw, het surrealisme stelt dromen centraal en focust zich op de totaal random voorwerpen die in dromen kunnen voorkomen. Daarmee is het surrealisme een diep filosofische kunstvorm. Enkele bekende surrealistische kunstenaars zijn Salvador Dali en Frida Kahlo. Ook hebben schilderijen van Marc Chagall een surrealistische tint, hoewel hij niet meteen wordt aangewezen als surrealist.
Wat vinden jullie van deze fascinerende stroming in de kunst?
Ik ben echt heel erg fan van het surrealisme. Het is iets tussen modern en klassiek kunst. Voor mij is echt kunst iets dat niet uitgelegd hoeft te worden, zoals dat tegenwoordig vaak is met moderne kunst. Zo is het surrealisme niet; alles staat op de schilderij die daar vlak voor je hangt. Toch moet je er even stil blijven staan, omdat er iets mysterieus aan is dat je niet meteen doorhebt. Dat respecteer ik echt, zo'n kunst kan ik waarderen.
Ik vind het overigens ook wat zeggen over de karakters van de schilders. Je hoeft niet helemaal goed bij je hoofd te zijn om een goed of intelligent persoon te zijn, en dat wordt volgens mij wel duidelijk uitgedrukt in surrealistische schilderijen.